Seglingen genomförs enligt Kappseglingsreglerna från seglarförbundet (KSR) samt regelsystemet SRS Jaktstart.
Därtill tillämpas RYC’s ”bästa förmåga” för arrangemanget samt varje deltagares välvilja till Kappsegling med trivsel! Duktiga seglare är förlåtande och de som vågar utmana elementen utan ”svart bälte” undviker de värsta situationerna.
Skepparen ska vara medlem i RYC.
Båt ska vara ansvarsförsäkrad.
Tävlande deltar helt på egen risk, se KSR 4 "Besluta att kappsegla"
Båt ska föra blå och gula band anbringade på lämpligt ställe i riggen som igenkänningsmarkering för seglingsledning och seglande kollegor. Band delas ut vid Skepparmötet.
SRS enligt Jaktstart som kan räknas om efter målgång om första båts tid i mål avviker mer än 15% av idealtid för båt med SRS 1,0.
Resultatberäkning enligt SRS.Beräknad tid = uppskattad seglad tid referensbåt SRS1.000, multiplicerat med SRStal.
Tävlande deltar i kappseglingen helt på egen risk. Följebåt kommer inte finnas tillgänglig under banan.
Tänk på att säkerheten har högsta prioritet. Om någon behöver hjälp är det en skyldighet att bistå efter bästa förmåga utan att äventyra den egna säkerheten.
Straff mot ”rätt till väg”kan tas genom att snurra två varv med två gippar och två stagvändningar.
Uppstår situation på banan som kräver protestförfarande ska protesterande båt föra röd flagga väl synlig och påkalla protest för start- och målkommittén vid målgång. Senast klockan 16.30 3/8,2024 ska skriftlig protest lämnas via SMS till tävlingsledningen. I protesten anges egen båt, båt man protesterar mot, beskrivning av situationen och angivande av gällande regel. Tävlingsledningen begär in kommentar av angiven felande båt och fäller utslag som delges inblandade båtar snarast.
Skepparmöte på Appelgrensbrygga i Norrsunda kl 9.30.
Första start är kl 11.00.
Prisutdelning arrangeras vid After Sail på Appelgrens brygga i Norrsunda. After Sail startar klockan 16.30 och prisutdelning planeras till 17.00.
Tävlingsledningen använderGPS-tid som tidsreferens, i tillägg avges förberedelsesignal med ljudsignal 10 och 5 minuter före första start för att ge möjlighet att koordinera klockor.
Starterna markeras med ljudsignal (Mistlur)
För att möjliggöra fri sikt för seglingsledningen får seglare inte uppehålla sig närmare än 100 meter från startlinjen förrän tidigast 10 minuter innan respektive start, och alla måste hålla väl undan från startlinjen under tiden inför egen start.
Flaggan tas ned när omstart är gjord, eller en minut efter starten.
Båt som tjuvstartar inom en minut från angiven starttid och inte startar om ges ett tidstillägg på seglad tid på 10 minuter. Båt som tjuvstartar mer än en minut från angiven starttid och inte startar om anges som DNS.
Utgörs av en tänkt linje mellan en orange flagga på familjen Forslunds brygga och en flaggboj utanför bryggan strax söder om Styrsviks brygga. RYC flagga föres på bryggan.
Banan är ”Runt Runmarö” i riktning vilken visas med tavla med pil vid startplatsen med rundning av följande märken:
Start
Norrom Knipgrundet
Nord och ost om Skaguddsgrunden och bränningarna i direktanslutning NNO
Ost och syd om Högkobb (passa långgrunning)
Syd,väst och nord om gul cylinderboj utanför Nore, SV om Storholmen
Nord och ost om Högkobb (passa långgrunning)
Väst om Kalvskär
Ost om Långholmen
Ost och syd om Kalkkobben
Syd och väst om Franska Stenarna
Mål
Banlängd 15,2 nm
Om ledande båt har lång distans till mål vid 15.30 tiden, håll utkik efter funktionärsbåten, med RYC flagga. Det kan i så fall innebära målgång mellan funktionärsbåten med röd flagg och någotmärke.
Deltagare som bryter seglingen skall meddela Tävlingsledningen Ralph Mohlin på tel 070 58981 89.
Båt som ej gått i mål kl.16.30 räknas som DNF.
• KSR 1.1 Hjälpa dem som är i fara:
En båt eller tävlande ska ge all möjlighjälp till personer eller farkoster i fara.
• KSR 1.2 Livräddningsutrustning och personlig flytutrustning:
En båt ska medföra betryggande livräddningsutrustning för alla ombord varav en enhet ska
vara tillgänglig för omedelbart bruk, om inte båtens klassregler föreskriver något annat.
Varje tävlande ansvarar själv för att ha på sig den personliga flytutrustning som är lämplig
under rådande förhållanden.
• KSR 4 Besluta att kappsegla:
En båt ansvarar själv för sitt beslutatt delta i en kappsegling eller att fortsätta kappsegla.
• Om situationen bedöms vara under kontroll, fråga ändå om båtens besättning önskar hjälp
och ingrip om bistånd begärs. Begär Gottgörelse efter målgång så kommer kompensation för
förlorad tid att utgå.
• En person i vattnet ska som regel anses vara i fara. Det är en skyldighet för varje deltagare
och funktionär att vid behov undsätta enperson i fara.
• Att plocka upp en person i fara urvattnet och återbörda denna till sin båt ska normalt inte
betraktas som hjälp från utomstående ur kappseglingsreglernas bemärkelse. Det är därför
tillåtet för en person som tagits upp ur vattnet att fortsätta kappsegla.